Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna

S T A T U T

Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej

z siedzibą w Częstochowie, ul. Ks. J. Długosza 50/2.

 

I. Postanowienia ogólne.

§ 1.

1. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Częstochowie, zwana dalej Poradnią jest publiczną placówką oświatową, działającą na podstawie przepisów:  Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty   /j.t. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zmianami/; Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 grudnia 2002r. w sprawie ramowego statutu poradni psychologiczno – pedagogicznej w  tym poradni specjalistycznej /Dz. U. z 2002 Nr 223, poz. 1869/; Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej; Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa  i higieny  w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach  /Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69/; Rozporządzenia  Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych /Dz.U.z 2013, Nr 29, poz. 199/,  Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej  z dnia  30 kwietnia 2013r.  w sprawie zasad udzielania   i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej  w publicznych przedszkolach, szkołach
i placówkach (Dz. U. 2013, poz. 532). Konwencji o prawach dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r.  /Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 ze zmianami/; Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r.   w sprawie „Zasad techniki prawodawczej”  /Dz. U. z 2002 r. Nr 100, poz. 908/.

2. Organem prowadzącym Poradnię jest Miasto Częstochowa. Nadzór pedagogiczny sprawuje  Śląski Kurator Oświaty w Katowicach.

3. Siedziba Poradni mieści się w Częstochowie, przy ulicy Ks. J. Długosza 50/2.

4. Poradnia obejmuje działaniem dzielnice: Błeszno, Raków, Zawodzie.

5. Poradnia udziela pomocy dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom z przedszkoli, szkół  i placówek mających siedzibę na terenie działania poradni, który określa  Uchwała   nr LV/1653/2009 Rady  m.st. Warszawy z dnia 14 maja 2009 r.   w sprawie określenia terenu działania poradni psychologiczno-pedagogicznych prowadzonych przez m.st. Warszawę.

6. W przypadku dzieci nieuczęszczających do szkoły (przedszkola) oraz ich rodziców, pomocy udziela poradnia właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.

7. Korzystanie z pomocy udzielanej przez poradnię jest dobrowolne i nieodpłatne.

8. Pracownikami Poradni są: psychologowie, pedagodzy, logopedzi, pracownicy służby zdrowia (lekarze), pracownicy administracji i obsługi, wolontariusze – w miarę możliwości.

 II. Cele i zadania.

§ 2.

1. Celem Poradni jest wspomaganie harmonijnego rozwoju i efektywnego uczenia się dzieci    i młodzieży poprzez udzielanie dzieciom i młodzieży, ich rodzicom, opiekunom, nauczycielom, wychowawcom pomocy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej.

2. Do zadań poradni należy w szczególności:

1)     diagnozowanie dzieci i młodzieży;

2)     udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

3)     realizowanie zadań  profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;

4)     organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

 

3. Poradnia realizuje swoje zadania poprzez prowadzenie działalności profilaktycznej, diagnostycznej, postdiagnostycznej i doradczej, w szczególności:

1) badania diagnostyczne,

2)   opiniowanie,

3) udzielanie porad i konsultacji,

4) oddziaływania indywidualne i grupowe  o charakterze terapeutycznym,

5) zajęcia i rozmowy psychoedukacyjne,

6) prowadzenie wykładów i prelekcji

7) prowadzenie mediacji,

8) współpraca ze środowiskiem ucznia,

9)  interwencję kryzysową,

10) działalność profilaktyczną

11) działalność informacyjno-szkoleniową.

4. Poradnia organizuje współdziałanie z innymi poradniami, przedszkolami, szkołami               i placówkami oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo  i pomoc dzieciom i młodzieży, ich rodzicom oraz nauczycielom.

5. Prawa i obowiązki pracowników zawarte są w regulaminie pracy Poradni.

 § 3.

 

Działania profilaktyczne.

1.               Poradnia realizuje profilaktykę wychowawczą ze szczególnym uwzględnieniem zapobiegania niepowodzeniom szkolnym, poprzez określanie zapewniających prawidłowy rozwój dziecka sposobów postępowania oraz wyrównywania braków rozwojowych spowodowanych czynnikami społecznymi, biologicznymi, zdrowotnymi i emocjonalnymi.

2.               Poradnia podejmuje działania z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży.

Diagnoza i orzecznictwo specjalne

3. Rozpoznaje trudności psychologiczne dzieci i młodzieży w środowisku przedszkolnym, szkolnym, rodzinnym i rówieśniczym.

4.Określa dysfunkcje i dysharmonie rozwojowe dzieci i młodzieży oraz związane z nimi potrzeby emocjonalne i edukacyjne, w tym również potrzeby logopedyczne.

5. Wyróżnia najlepiej rozwinięte funkcje i umiejętności (mocne strony) jako podstawy do dalszej pracy z dzieckiem.

6. Bada poziom dojrzałości poznawczej, emocjonalnej i społecznej dzieci i młodzieży pod kątem:

a) oceny gotowości szkolnej dziecka,

b) oceny stopnia opanowania umiejętności programowych, niezbędnych do     przekroczenia określonego etapu edukacyjnego,

c) określenia predyspozycji psychologicznych w aspekcie wyboru kierunku kształcenia.

7. Diagnozuje dzieci i młodzież z wybitnymi uzdolnieniami.

8. Poradnia wydaje opinie w sprawach  zgodnie z obowiązującymi przepisami.

9. Poradnia wydaje na pisemny wniosek rodziców informacje o wynikach diagnozy przeprowadzonej w poradni.

10. Kwalifikuje do odpowiednich form pomocy psychologiczno – pedagogicznej, realizowanej  przez poradnie, szkoły lub inne placówki.

11. Orzeka w sprawach o potrzebie: kształcenia specjalnego, nauczania indywidualnego, zajęć rewalidacyjno – wychowawczych, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

      Działania postdiagnostyczne i doradcze.

12. Poradnia prowadzi działalność terapeutyczną: terapię logopedyczną, terapię funkcji percepcyjno – motorycznych, terapię psychologiczno – pedagogiczną, terapię integracji sensorycznej.

13. Poradnia prowadzi doradztwo psychologiczne, pedagogiczne i zawodowe.

14. Poradnia udziela wsparcia rodzicom,  opiekunom, nauczycielom, w rozwijaniu umiejętności skutecznego oddziaływania  dydaktycznego i wychowawczego.

15. Poradnia wspomaga przedszkola, szkoły i placówki w zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy przedszkola, szkoły lub placówki. Wymienione zadanie poradnia realizuje obowiązkowo  od 1 stycznia 2016r.

16. Poradnia informuje o instytucjach i osobach świadczących specjalistyczną bezpłatną pomoc dla dzieci i młodzieży, rodziców, opiekunów i wychowawców.

17. Poradnia może udzielać pomocy i wsparcia dzieciom i młodzieży przez wolontariuszy .

 III. Organizacja Poradni.

§ 4.

Organami Poradni są:

1.               dyrektor

2.               rada pedagogiczna

§ 5.

Poradnią kieruje dyrektor.

Do zakresu obowiązków dyrektora należy:

1.               Kierowanie całokształtem działalności Poradni i ustalanie okresowych planów pracy,  organizowanie i nadzorowanie pracy wszystkich osób zatrudnionych w Poradni:

1)  w razie choroby lub długotrwałej nieobecności pracownika, dyrektor zleca przyjęcie       klientów innemu pracownikowi,

          2)  gdy klient chce być badany u konkretnego specjalisty, to po uzyskaniu             zgody danego specjalisty i zgody dyrektora, zostaje przez niego przyjęty,

3)  w sytuacji zgłoszenia się klienta  spoza rejonu, dyrektor po rozpatrzeniu okoliczności  sprawy podejmuje decyzję o ewentualnym przyjęciu przez konkretnego pracownika  merytorycznego;

2.               Czuwanie nad majątkiem Poradni i gospodarką materiałowo – finansową,

3.               Reprezentowanie Poradni na zewnątrz,

4.               Realizowanie uchwał rady pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących.

§ 6.

1. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Poradni nauczycieli   i pracowników nie będących nauczycielami.

 2.  Poradnia zatrudnia pracowników pedagogicznych oraz administracji i obsługi.

Pracownikami pedagogicznymi poradni są: psycholodzy, pedagodzy  i     logopedzi.

Pracownikami administracji są: kierownik gospodarczy i sekretarka.

Pracownikami obsługi poradni są: dozorcy zmianowi i woźna.

Poradnia zatrudnia lekarza konsultanta.

3. Prawa i obowiązki pracowników pedagogicznych Poradni określa ustawa z dnia 26 styczna 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 3 poz. 19 z późniejszymi zmianami).

 

§ 7.

Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:

1.               Zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Poradni.

2.               Przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Poradni.

§ 8.

1. W Poradni utworzone jest stanowisko wicedyrektora.

2. Zakres obowiązków  wicedyrektora Poradni ustala dyrektor Poradni.

§ 9.

1.               Dyrektor Poradni opracowuje szczegółową organizację Poradni w danym roku szkolnym   w postaci tzw. arkusza organizacji, z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego poradni – do 30 kwietnia danego roku.

2.               Arkusz organizacyjny Poradni zatwierdza organ prowadzący poradnię do dnia 25 maja danego roku.

3.               Arkusz organizacji Poradni zawiera dane dotyczące w szczególności terenu działania Poradni i pracowników Poradni, łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych.

4.               W arkuszu organizacji poradni podaje się, w podziale na stopnie awansu zawodowego, liczbę nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego, którzy będą mogli w danym roku przystąpić do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych oraz wskazuje się terminy złożenia przez nauczycieli wniosków  o podjecie tych postępowań.

§ 10.

1.               Dyrektor Poradni w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną              i wyłonionym z jej grona zespołem doradczym, którego członkami są: wicedyrektor            i koordynatorzy działów.

2.               Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor. W skład rady pedagogicznej wchodzą pracownicy pedagogiczni.
W zebraniach rady lub w określonych punktach tych zebrań mogą uczestniczyć, z głosem doradczym, zaproszone w jej imieniu przez przewodniczącego inne osoby.

3.               Rada   pedagogiczna:

1) zatwierdza:

         a) roczny plan pracy Poradni,

         b) sprawozdanie z pracy Poradni,

         c) wnioski stałych i doraźnych komisji powołanych przez radę,

          2) opiniuje:

a)  organizację Poradni, w tym tygodniowy rozkład zajęć,

b)   propozycje dyrektora w sprawach przydziału pracy  dla poszczególnych pracowników,

c)    wnioski o  przyznawanie pracownikom odznaczeń, nagród oraz innych form uznania (poprzez przedstawicieli),

d)   plan wykorzystania środków finansowych, w ramach przyznawanych Poradni limitów.

3) Przewodniczący rady jest zobowiązany do:

a) realizacji uchwał rady,

b) tworzenia właściwej atmosfery Poradni,

c) pobudzania pracowników do twórczej pracy i podnoszenia kwalifikacji zawodowych,

d) dbania o autorytet rady pedagogicznej i ochrony praw i godności nauczyciela,

e) zapoznawania rady z obowiązującymi przepisami prawa szkolnego oraz omawiania trybu  i form ich realizacji,

f) przedstawienia radzie pedagogicznej  raz w roku ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacji  o działalności Poradni.

     4)  Członkowie rady zobowiązani są do:

a) współtworzenia atmosfery życzliwości, koleżeństwa i zgodnego współdziałania wszystkich członków rady

b) rozwiązywania konfliktów pracowniczych  na bieżąco przy udziale   wyłonionych w tajnym głosowaniu członków Rady Pedagogicznej cieszących się   powszechnym zaufaniem,

c)  przestrzegania postanowień prawa oświatowego i zarządzeń dyrektora,

d) czynnego uczestnictwa we wszystkich zebraniach i pracach rady i jej komisji, do których zostali powołani oraz w wewnętrznym samokształceniu,

e)  realizowania uchwał rady także wtedy, kiedy zgłoszą do nich swoje zastrzeżenia,

f) składania przed radą sprawozdań z wykonania przydzielonych zadań.

§ 11.

1.               Rada pedagogiczna przygotowuje i ustala statut Poradni oraz jego zmiany.

2.               Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem poradni.

§ 12.

Członkowie rady pedagogicznej są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach.

IV. Postanowienia końcowe.

§ 13.

Poradnia prowadzi:

1.               wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy poradni,

2.                rejestr wydanych opinii i rejestr wydanych orzeczeń,

3.               dokumentację badań,

4.               dziennik indywidualnych zajęć pracowników pedagogicznych poradni,

5.               inną dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.

6.               dokumentacja o której mowa w pkt. 4 § 13, za zgodą organu prowadzącego poradnię, może być prowadzona wyłącznie w postaci elektronicznej.

§14.

Poradnia jest jednostką budżetową objętą zbiorczą obsługą finansowo – księgową  i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

§15.

Poradnia jest placówką działającą w ciągu całego roku kalendarzowego, w której nie są przewidziane ferie szkolne, czynną od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-19.00. Dopuszcza się pracę w poradni w soboty w godz. 08.30-13.00 (oprócz ferii letnich). Dopuszcza się czasowe zamknięcie placówki  w okresie ferii letnich, na okres 10 dni roboczych, za zgodą organu prowadzącego oraz zmianę czasu pracy poradni w okresie ferii zimowych oraz świąt religijnych       i państwowych.

 

Jednolity tekst Statutu, zatwierdzony drogą uchwały Rady Pedagogicznej z dnia 10 września 2013r.,  wchodzi w życie z dniem 10 września 2013  r.

 

 



Dodaj komentarz






Dodaj

© 2013-2024 PRV.pl
Strona została stworzona kreatorem stron w serwisie PRV.pl