S T A T U T
Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
z siedzibą w Częstochowie, ul. Ks. J. Długosza 50/2.
I. Postanowienia ogólne.
§ 1.
1. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Częstochowie, zwana dalej Poradnią jest publiczną placówką oświatową, działającą na podstawie przepisów: Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty /j.t. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zmianami/; Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 grudnia 2002r. w sprawie ramowego statutu poradni psychologiczno – pedagogicznej w tym poradni specjalistycznej /Dz. U. z 2002 Nr 223, poz. 1869/; Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej; Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach /Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69/; Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych /Dz.U.z 2013, Nr 29, poz. 199/, Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach
i placówkach (Dz. U. 2013, poz. 532). Konwencji o prawach dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. /Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 ze zmianami/; Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” /Dz. U. z 2002 r. Nr 100, poz. 908/.
2. Organem prowadzącym Poradnię jest Miasto Częstochowa. Nadzór pedagogiczny sprawuje Śląski Kurator Oświaty w Katowicach.
3. Siedziba Poradni mieści się w Częstochowie, przy ulicy Ks. J. Długosza 50/2.
4. Poradnia obejmuje działaniem dzielnice: Błeszno, Raków, Zawodzie.
5. Poradnia udziela pomocy dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom z przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie działania poradni, który określa Uchwała nr LV/1653/2009 Rady m.st. Warszawy z dnia 14 maja 2009 r. w sprawie określenia terenu działania poradni psychologiczno-pedagogicznych prowadzonych przez m.st. Warszawę.
6. W przypadku dzieci nieuczęszczających do szkoły (przedszkola) oraz ich rodziców, pomocy udziela poradnia właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.
7. Korzystanie z pomocy udzielanej przez poradnię jest dobrowolne i nieodpłatne.
8. Pracownikami Poradni są: psychologowie, pedagodzy, logopedzi, pracownicy służby zdrowia (lekarze), pracownicy administracji i obsługi, wolontariusze – w miarę możliwości.
II. Cele i zadania.
§ 2.
1. Celem Poradni jest wspomaganie harmonijnego rozwoju i efektywnego uczenia się dzieci i młodzieży poprzez udzielanie dzieciom i młodzieży, ich rodzicom, opiekunom, nauczycielom, wychowawcom pomocy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej.
2. Do zadań poradni należy w szczególności:
1) diagnozowanie dzieci i młodzieży;
2) udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
3) realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;
4) organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
3. Poradnia realizuje swoje zadania poprzez prowadzenie działalności profilaktycznej, diagnostycznej, postdiagnostycznej i doradczej, w szczególności:
1) badania diagnostyczne,
2) opiniowanie,
3) udzielanie porad i konsultacji,
4) oddziaływania indywidualne i grupowe o charakterze terapeutycznym,
5) zajęcia i rozmowy psychoedukacyjne,
6) prowadzenie wykładów i prelekcji
7) prowadzenie mediacji,
8) współpraca ze środowiskiem ucznia,
9) interwencję kryzysową,
10) działalność profilaktyczną
11) działalność informacyjno-szkoleniową.
4. Poradnia organizuje współdziałanie z innymi poradniami, przedszkolami, szkołami i placówkami oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży, ich rodzicom oraz nauczycielom.
5. Prawa i obowiązki pracowników zawarte są w regulaminie pracy Poradni.
§ 3.
Działania profilaktyczne.
1. Poradnia realizuje profilaktykę wychowawczą ze szczególnym uwzględnieniem zapobiegania niepowodzeniom szkolnym, poprzez określanie zapewniających prawidłowy rozwój dziecka sposobów postępowania oraz wyrównywania braków rozwojowych spowodowanych czynnikami społecznymi, biologicznymi, zdrowotnymi i emocjonalnymi.
2. Poradnia podejmuje działania z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży.
Diagnoza i orzecznictwo specjalne
3. Rozpoznaje trudności psychologiczne dzieci i młodzieży w środowisku przedszkolnym, szkolnym, rodzinnym i rówieśniczym.
4.Określa dysfunkcje i dysharmonie rozwojowe dzieci i młodzieży oraz związane z nimi potrzeby emocjonalne i edukacyjne, w tym również potrzeby logopedyczne.
5. Wyróżnia najlepiej rozwinięte funkcje i umiejętności (mocne strony) jako podstawy do dalszej pracy z dzieckiem.
6. Bada poziom dojrzałości poznawczej, emocjonalnej i społecznej dzieci i młodzieży pod kątem:
a) oceny gotowości szkolnej dziecka,
b) oceny stopnia opanowania umiejętności programowych, niezbędnych do przekroczenia określonego etapu edukacyjnego,
c) określenia predyspozycji psychologicznych w aspekcie wyboru kierunku kształcenia.
7. Diagnozuje dzieci i młodzież z wybitnymi uzdolnieniami.
8. Poradnia wydaje opinie w sprawach zgodnie z obowiązującymi przepisami.
9. Poradnia wydaje na pisemny wniosek rodziców informacje o wynikach diagnozy przeprowadzonej w poradni.
10. Kwalifikuje do odpowiednich form pomocy psychologiczno – pedagogicznej, realizowanej przez poradnie, szkoły lub inne placówki.
11. Orzeka w sprawach o potrzebie: kształcenia specjalnego, nauczania indywidualnego, zajęć rewalidacyjno – wychowawczych, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Działania postdiagnostyczne i doradcze.
12. Poradnia prowadzi działalność terapeutyczną: terapię logopedyczną, terapię funkcji percepcyjno – motorycznych, terapię psychologiczno – pedagogiczną, terapię integracji sensorycznej.
13. Poradnia prowadzi doradztwo psychologiczne, pedagogiczne i zawodowe.
14. Poradnia udziela wsparcia rodzicom, opiekunom, nauczycielom, w rozwijaniu umiejętności skutecznego oddziaływania dydaktycznego i wychowawczego.
15. Poradnia wspomaga przedszkola, szkoły i placówki w zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy przedszkola, szkoły lub placówki. Wymienione zadanie poradnia realizuje obowiązkowo od 1 stycznia 2016r.
16. Poradnia informuje o instytucjach i osobach świadczących specjalistyczną bezpłatną pomoc dla dzieci i młodzieży, rodziców, opiekunów i wychowawców.
17. Poradnia może udzielać pomocy i wsparcia dzieciom i młodzieży przez wolontariuszy .
III. Organizacja Poradni.
§ 4.
Organami Poradni są:
1. dyrektor
2. rada pedagogiczna
§ 5.
Poradnią kieruje dyrektor.
Do zakresu obowiązków dyrektora należy:
1. Kierowanie całokształtem działalności Poradni i ustalanie okresowych planów pracy, organizowanie i nadzorowanie pracy wszystkich osób zatrudnionych w Poradni:
1) w razie choroby lub długotrwałej nieobecności pracownika, dyrektor zleca przyjęcie klientów innemu pracownikowi,
2) gdy klient chce być badany u konkretnego specjalisty, to po uzyskaniu zgody danego specjalisty i zgody dyrektora, zostaje przez niego przyjęty,
3) w sytuacji zgłoszenia się klienta spoza rejonu, dyrektor po rozpatrzeniu okoliczności sprawy podejmuje decyzję o ewentualnym przyjęciu przez konkretnego pracownika merytorycznego;
2. Czuwanie nad majątkiem Poradni i gospodarką materiałowo – finansową,
3. Reprezentowanie Poradni na zewnątrz,
4. Realizowanie uchwał rady pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących.
§ 6.
1. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Poradni nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
2. Poradnia zatrudnia pracowników pedagogicznych oraz administracji i obsługi.
Pracownikami pedagogicznymi poradni są: psycholodzy, pedagodzy i logopedzi.
Pracownikami administracji są: kierownik gospodarczy i sekretarka.
Pracownikami obsługi poradni są: dozorcy zmianowi i woźna.
Poradnia zatrudnia lekarza konsultanta.
3. Prawa i obowiązki pracowników pedagogicznych Poradni określa ustawa z dnia 26 styczna 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 3 poz. 19 z późniejszymi zmianami).
§ 7.
Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
1. Zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Poradni.
2. Przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Poradni.
§ 8.
1. W Poradni utworzone jest stanowisko wicedyrektora.
2. Zakres obowiązków wicedyrektora Poradni ustala dyrektor Poradni.
§ 9.
1. Dyrektor Poradni opracowuje szczegółową organizację Poradni w danym roku szkolnym w postaci tzw. arkusza organizacji, z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego poradni – do 30 kwietnia danego roku.
2. Arkusz organizacyjny Poradni zatwierdza organ prowadzący poradnię do dnia 25 maja danego roku.
3. Arkusz organizacji Poradni zawiera dane dotyczące w szczególności terenu działania Poradni i pracowników Poradni, łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych.
4. W arkuszu organizacji poradni podaje się, w podziale na stopnie awansu zawodowego, liczbę nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego, którzy będą mogli w danym roku przystąpić do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych oraz wskazuje się terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjecie tych postępowań.
§ 10.
1. Dyrektor Poradni w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną i wyłonionym z jej grona zespołem doradczym, którego członkami są: wicedyrektor i koordynatorzy działów.
2. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor. W skład rady pedagogicznej wchodzą pracownicy pedagogiczni.
W zebraniach rady lub w określonych punktach tych zebrań mogą uczestniczyć, z głosem doradczym, zaproszone w jej imieniu przez przewodniczącego inne osoby.
3. Rada pedagogiczna:
1) zatwierdza:
a) roczny plan pracy Poradni,
b) sprawozdanie z pracy Poradni,
c) wnioski stałych i doraźnych komisji powołanych przez radę,
2) opiniuje:
a) organizację Poradni, w tym tygodniowy rozkład zajęć,
b) propozycje dyrektora w sprawach przydziału pracy dla poszczególnych pracowników,
c) wnioski o przyznawanie pracownikom odznaczeń, nagród oraz innych form uznania (poprzez przedstawicieli),
d) plan wykorzystania środków finansowych, w ramach przyznawanych Poradni limitów.
3) Przewodniczący rady jest zobowiązany do:
a) realizacji uchwał rady,
b) tworzenia właściwej atmosfery Poradni,
c) pobudzania pracowników do twórczej pracy i podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
d) dbania o autorytet rady pedagogicznej i ochrony praw i godności nauczyciela,
e) zapoznawania rady z obowiązującymi przepisami prawa szkolnego oraz omawiania trybu i form ich realizacji,
f) przedstawienia radzie pedagogicznej raz w roku ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności Poradni.
4) Członkowie rady zobowiązani są do:
a) współtworzenia atmosfery życzliwości, koleżeństwa i zgodnego współdziałania wszystkich członków rady
b) rozwiązywania konfliktów pracowniczych na bieżąco przy udziale wyłonionych w tajnym głosowaniu członków Rady Pedagogicznej cieszących się powszechnym zaufaniem,
c) przestrzegania postanowień prawa oświatowego i zarządzeń dyrektora,
d) czynnego uczestnictwa we wszystkich zebraniach i pracach rady i jej komisji, do których zostali powołani oraz w wewnętrznym samokształceniu,
e) realizowania uchwał rady także wtedy, kiedy zgłoszą do nich swoje zastrzeżenia,
f) składania przed radą sprawozdań z wykonania przydzielonych zadań.
§ 11.
1. Rada pedagogiczna przygotowuje i ustala statut Poradni oraz jego zmiany.
2. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem poradni.
§ 12.
Członkowie rady pedagogicznej są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach.
IV. Postanowienia końcowe.
§ 13.
Poradnia prowadzi:
1. wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy poradni,
2. rejestr wydanych opinii i rejestr wydanych orzeczeń,
3. dokumentację badań,
4. dziennik indywidualnych zajęć pracowników pedagogicznych poradni,
5. inną dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.
6. dokumentacja o której mowa w pkt. 4 § 13, za zgodą organu prowadzącego poradnię, może być prowadzona wyłącznie w postaci elektronicznej.
§14.
Poradnia jest jednostką budżetową objętą zbiorczą obsługą finansowo – księgową i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§15.
Poradnia jest placówką działającą w ciągu całego roku kalendarzowego, w której nie są przewidziane ferie szkolne, czynną od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-19.00. Dopuszcza się pracę w poradni w soboty w godz. 08.30-13.00 (oprócz ferii letnich). Dopuszcza się czasowe zamknięcie placówki w okresie ferii letnich, na okres 10 dni roboczych, za zgodą organu prowadzącego oraz zmianę czasu pracy poradni w okresie ferii zimowych oraz świąt religijnych i państwowych.
Jednolity tekst Statutu, zatwierdzony drogą uchwały Rady Pedagogicznej z dnia 10 września 2013r., wchodzi w życie z dniem 10 września 2013 r.